خروج از NPT و آژانس بین المللی اتمی می تواند به معنای تغییر دکترین هسته ای باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: منظور از تغییر دکترین، بازنگری در سیاست های هسته ای ما در همکاری با آژانس بین المللی اتمی و یا تعامل با NPT است. در این راستا خروج از آژانس بین المللی اتمی و یا کاهش سطح همکاری ها با آن و یا خروج از NPT از جمله مواردی است که می تواند تغییر دکترین را توضیح دهد.

به گزارش تحریریه، ابوالفضل ظهره وند درباره درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای تغییر دکترین هسته ای گفت: منظور از تغییر دکترین، در واقع بازنگری در سیاست های هسته ای ما در همکاری با آژانس بین المللی اتمی و یا تعامل با NPT است.

نابراین آنچه منافع و مصالح ما را تأمین کند باید به آن سمت برویم که یکی از آنها می تواند خروج از آژانس بین المللی اتمی و یا کاهش سطح همکاری ها با آن و یا خروج از NPT باشد. اینها از جمله مواردی است که می تواند تغییر دکترین را توضیح دهد اما به معنای تولید بمب نیست. من به عنوان یک کارشناس در حوزه هسته ای، تأکید داشتم و همچنان تصریح دارم که ما بایستی مسیر قرار گرفتن در آستانه را در بالاترین سطح ممکن دنبال کنیم.

وی در خصوص احتمال بازگشت قطعنامه های تحریمی شش گانه سازمان ملل بیان کرد: غرب تاکنون هر کاری که می توانسته، انجام داده است. توافق برجام بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بود و آمریکا هم عملاً این توافق را نقض کرد. مکانیسم ماشه هم سازوکاری برای صیانت از برجام بود. اگر آمریکایی ها به برجام برگردند و ما شاهد شکل گیری دوباره ۱+۵ باشیم، این مکانیسم قابل اجراست در غیر این صورت، امکان پذیر نیست. اروپایی ها هم نمی توانند این مکانیسم را فعال کنند.

منبع: موج

پایان/

۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30930

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =